History Marketing Like Porsche and Coca-Cola

05 mei 2015
History Marketing Like Porsche and Coca-Cola

Een projectleider die zijn team een film laat zien over de bedrijfsgeschiedenis. Een CEO die citeert uit een brief van een verre voorganger. Momenten waarop bedrijfsgeschiedenis inspireert en emotioneert. Maar hoe pas je die toe op een manier dat je er in heden en toekomst wat aan hebt? History marketing is het antwoord. 

Soms lijkt het of Nederlandse bedrijven maar weinig op hebben met hun geschiedenis. ‘Ballast’ zeggen sommige bedrijven, of erger, ‘wij vinden alleen de toekomst interessant.’ Toch zijn het niet de minste buitenlandse bedrijven die hun bedrijfsgeschiedenis serieus nemen. Automerken als Porsche, Audi, Mercedes en BMW weten als geen ander dat geschiedenis het fundament is van hun merk. Andere voorbeelden zijn Coca-Cola of chocoladefabrikant Cailler. Succesvolle merken die volop met de toekomst bezig zijn, maar hun geschiedenis slim benutten. 

DE BELOFTE VAN HISTORY MARKETING

History marketing is een belofte: een bedrijf gebruikt zijn ‘track record’ van mijlpalen, innovaties en producten voor marketing en verkoop. Ieder jaar dat verstrijkt wordt de bron voor history marketing en storytelling groter. Helaas maken bedrijven vaak pas bij een bedrijfsjubileum gebruik van deze schatkamer aan verhalen. En zonder uitzondering zijn opdrachtgevers verbaasd over de eigen rijkdom. Andere kennen de rijkdom wel, maar het lukt niet die te ontsluiten.

BEDRIJFSGESCHIEDENIS VOOR HET NU

History marketing lijkt op distillatie: uit de grote brij die een bedrijfsgeschiedenis vaak is, filter je door concept, onderzoek en interviews een residu dat je kunt gebruiken voor interne en externe communicatie, marketing en verkoop. Vervolgens wordt besloten welke producten het best daarbij passen: een bedrijfsfilm, een jubileumboek, een reclamecampagne, een magazine. Het concept is leidend, het product kan in feite alles zijn dat past bij het verhaal dat een opdrachtgever wil vertellen. Bedrijfsgeschiedenis wordt voor het nu, dankzij slimme history marketing. 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van history marketing voor uw bedrijf? Neem contact op met PastFuture. We zijn graag uw gids door de geschiedenis.

© 2024 PastFuture