Geschiedenis voor de toekomst

09 maart 2015
Geschiedenis voor de toekomst

Bedrijfsgeschiedenis als strategic narrative. Klinkt goed. Maar kan bedrijfsgeschiedenis medewerkers, klanten en consumenten mobiliseren voor een strategisch doel? Wij denken van wel. Talloze bedrijven brengen hun verleden succesvol in de hearts and minds van medewerkers en consumenten en profiteren van de hoge betrokkenheid en toewijding die daaruit volgt.

Bedrijven ontdekken die kracht van geschiedenis eigenlijk pas vrij recent. Communicatie- en marketingafdelingen kunnen de vele verhalen die een onderneming rijk is, gebruiken voor een krachtige strategic narrative of corporate story. Mits je verhalen weet te vinden en tot iets bruikbaars transformeert. Dat laatste noemen wij history marketing: het proces van destilleren van het ondernemingsverleden op bruikbare verhaalelementen.

BEDRIJFSGESCHIEDENIS ALS CORPORATE STORY

Voorbeelden van ondernemingen waar bedrijfsgeschiedenis een onlosmakelijk onderdeel van de corporate story is, zijn Duitse bedrijven als Bosch, Porsche en BMW of een Nederlands bedrijf als Heineken. De bierbrouwer beroept zich bijvoorbeeld graag op een soort magie. Magie bekt lekker, maar in feite komt die neer op een mix van trots op grote successen in het verleden, de kracht van de marketingmachine in het heden en het ondernemerschap en de innovatiekracht die het bedrijf richting de toekomst drijft.

VERHALEN VOOR DE TOEKOMST

Iedereen mag gebruik maken van geschiedenis en veel mensen geven er hun mening over. Geschiedenis is wel eens een ‘discussie zonder einde’ genoemd en dat is ze ook. Welke mening je ook aanhangt, mobiliseren doet een goed verteld historisch verhaal. Er kunnen duistere krachten in verborgen zitten, maar ook positieve krachten, met name de gemeenschappelijke en de verbindende. Leer die te benutten en vraag jezelf af: met welke geschiedenis wil ik de toekomst ingaan?

Meer weten? Bel of mail ons op 040 2434222 of info@pastfuture.nl

 

 

© 2024 PastFuture