3-0 voor met bedrijfsgeschiedenis
05 juli 2017In een debat wordt de toon vaak gezet door de eerste die zijn mening geeft. In bedrijfsgeschiedenis is dat niet veel anders. Is er een zwarte bladzijde in de bedrijfsgeschiedenis van jouw onderneming? Doe dan verstandig en wees de eerste om daar iets over te zeggen. Anders doet iemand anders dat wel. In een video-interview sprak PastFuture met PR-specialist Gerbert van Genderen Stort van Edelman PR over de kansen en gevaren van geschiedenis voor bedrijfscommunicatie.
KANSEN MET BEDRIJFSGESCHIEDENIS
Bedrijfscommunicatie heeft veel te maken met de geschiedenis van een bedrijf. Wat heeft een bedrijf in het verleden gedaan? Is een bedrijf altijd integer geweest? Liggen er lijken in de kast verborgen? Zijn er zwarte bladzijden in verband met slavernij, oorlog of weinig maatschappelijk betrokken gedrag? Natuurlijk moeten feiten altijd in de geest van de tijd worden beoordeeld, maar wie gebruik maakt van bedrijfsgeschiedenis in het heden, moet zich bewust zijn van de donkere kant van een glorieus verleden.
SIMON LÉVELT EN ZIJN GESCHIEDENIS
Een voorbeeld: thee- en koffiehandel Simon Lévelt heeft een rijk verleden dat teruggaat tot het begin van de 19e eeuw. In een recent magazine staat het bedrijf stil bij dat verleden. Tot mijn verbazing wordt in de bedrijfsgeschiedenis niets gezegd over hoe Nederlandse handelaren destijds aan hun koffie en thee kwamen. Misschien wel het beroemdste Nederlandse boek ooit, de Max Havelaar van Multatuli, stelt juist de praktijken rond de koffie- en theehandel in de kolonie Nederlands-Indië aan de kaak. Het zogenaamde cultuurstelsel pakte zeer profijtelijk uit voor Nederlandse koffie- en theehandelaren als bijvoorbeeld Simon Lévelt. Voor een groot deel van de Indische boeren was het stelsel echter een ramp, doordat ze gedwongen werden het grootste en vruchtbaarste deel van hun landbouwgrond in te zetten voor koloniale handelswaren als koffie en thee.
MAX HAVELAAR
Multatuli hekelde deze praktijken in zijn boek en zorgde er daardoor mede voor dat het stelsel werd afgeschaft. Anderhalve eeuw later is Max Havelaar een succesvol label voor eerlijke handel, onder andere verkocht door Simon Lévelt. Maar waarom besteedt Simon Lévelt geen aandacht aan dit verleden? Staat vast dat zij er niets mee te maken hadden? Dan rijst automatisch de vraag waar hun thee en koffie dan vandaan kwam. Is dit onwetendheid of wordt er hier iets vervelends onder het tapijt geschoven? Zoals Gerbert in het interview zegt: "Doe je er niets mee, of je verzwijgt het, dan staan je meteen 3-0 achter."
Heb je na het filmpje zin om direct aan de slag te gaan met jouw bedrijfsgeschiedenis? Lees dan zeker even deze 7 tips.
Bel dan PastFuture op 040 2434222, stuur ons een mail of een direct message op Twitter. Reacties op de film ontvangen we graag via ons contactformulier.