Hoe ga ik met bedrijfsgeschiedenis aan de slag?
Bedrijfsgeschiedenis is voor de meeste opdrachtgevers geen dagelijkse kost. Voor PastFuture wel. Als je ermee aan de slag gaat voor een jubileum of het afscheid van een CEO is het prettig en praktisch dat er professionals zijn die raad weten met meer of minder omvangrijke archieven, grote of kleine aantallen interviews en de productie van een boek, magazine of website over de bedrijfsgeschiedenis.
De manieren waarop bedrijfsgeschiedenis wordt ingezet zijn nog nooit zo divers geweest. Ze kan aan de basis staan van driedelige, vuistdikke boekwerken (Shell), lichtvoetige reclamecampagnes met ijsbrekende mannen (Grolsch) of een serie filminterviews over bedrijfsgeschiedenis (ASML). Voor al deze vormen is bedrijfsgeschiedenis de onmisbare bron van onderbouwing, waarheidsvinding en inspiratie. De regels die van toepassing zijn, zijn natuurlijk volstrekt verschillend: van zo objectief mogelijk tot zo anekdotisch mogelijk.
TOEPASSINGEN VAN BEDRIJFSGESCHIEDENIS
PastFuture beheerst al deze verschijningsvormen van bedrijfsgeschiedenis. Historisch-wetenschappelijk onderzoek is bij ons in even goede handen als het onderzoek naar de zeggingskracht van het verleden voor het heden en de toekomst van een merk en onderneming. De keuze voor de vorm wordt bepaald door de behoefte van de klant. En daarom begint ieder bedrijfshistorisch onderzoek met een verkennend gesprek.
Over de wetenschappelijke vorm van bedrijfsgeschiedenis ging PastFuture in gesprek met een historicus van de Universiteit Utrecht:
BEDRIJFSGESCHIEDENIS IN EEN HAND
PastFuture verenigt inhoud en ontwerp in één bedrijf. Op die manier kunnen wij vanaf het eerste verkennende gesprek en de allereerste concepten tot aan het eindresultaat, onze klanten door het intensieve en buitengewoon boeiende traject begeleiden. Geen accountmanagers of voortdurend wisselende projectmanagers, maar gewoon met de makers rond de tafel om samen het allerbeste product te maken. Dat is bedrijfsgeschiedenis volgens PastFuture.