De kracht van vroeger: history marketing

History Marketing: bedrijfsgeschiedenis inzetten voor commercieel gebruik. Korter kan het niet samengevat worden. Vele succesvolle bedrijven gebruiken history marketing. Bewust, zoals Porsche en Coca-Cola of onbewust, zoals winkeliers (bakkerij sinds 1876...). Wat is de kracht van history marketing?

Ondernemingen richten zich op de toekomst. Een verstandig idee, maar zij laten daardoor vaak de kracht van het verleden onbenut. Zeker in business-to-business verhoudingen zijn klanten in feite niet bezig met de toekomst van hun leveranciers. Integendeel, ze zijn juist op zoek naar vertrouwen en reputatie. Als zij investeren in een nieuw product, dan speelt het verleden van een onderneming vaak een grote rol: een vlekkeloos verleden geeft vertrouwen dat ze voor de juiste partij kiezen. Zwijgt een leverancier over zijn verleden of afkomst, dan zullen klanten denken dat er iets aan de hand is of dat de leverancier onervaren is. 

HISTORY MARKETING SELLS

Voor consumenten gelden ook nog andere wetten, maar het succes van een Moleskine, vintage en retro kleding en eindeloos veel biersoorten (Leffe, Affligem, Orval) die een beroep doen op een al dan niet bestaand verleden, laat zich uitdrukken in vele, vele miljoenen euro's. History sells, en wat PastFuture betreft, vooral als de claim op het verleden ook echt klopt. Een verleden hoef je vaak niet verzinnen, om toch aansprekend te zijn. Grolsch heeft dat met de ijsbrekende mannen in een commercial heel goed gedaan. Duitse automerken zijn er meesterlijk in: complete musea dragen bij aan het gevoel dat je als Mercedes-, Audi, BMW of Porscherijder hoort bij een select groepje mensen die kwaliteit op waarde weet te schatten. En dat al vele jaren lang.

WHAT'S YOUR HISTORY MARKETING POTENTIAL?

Het verleden daadwerkelijk inzetten voor communicatie en marketing kan weerbarstig zijn. De mooiste verhalen zijn vaak via de overlevering bekend, maar de details zijn dat vaak niet. Dan moet je verder zoeken en via interviews en archiefonderzoek verhalen ophalen uit het verleden die geschikt zijn voor history marketing. Die verhalen kun je gebruiken in campagnes, communicatie rond een bedrijfsjubileum, een corporate story, een brand story en vele andere mogelijkheden.

Neem contact met op met PastFuture voor een inspirerend gesprek over uw verleden. What's your history marketing potential? 

 

 

© 2024 PastFuture