5 tips voor het maken van een jubileumboek
18 oktober 2016Uw bedrijf bestaat 25, 50, 75 of zelfs 100 jaar. Een mooi moment om de bedrijfsgeschiedenis vast te leggen in een jubileumboek. Maar hoe pak je dat aan? Uitbesteden aan een specialist op het gebied van bedrijfsgeschiedenis en jubileumboeken ligt voor de hand. Hieronder vindt u een aantal tips voor een vliegende start!
Wilt u een jubileumboek of iets anders?
Een jubileumboek is niet langer standaard bij een bedrijfsjubileum. Opdrachtgevers willen steeds vaker iets hippers als een film, een website of social media-campagne. Superleuk, en PastFuture maakt die producten graag. Een jubileumboek heeft als meerwaarde dat het langer bewaard wordt en als het in het zicht wordt gelegd (bij de receptie of ingang van een bedrijf) dan valt het veel langer op dan een film of website. Films of website hebben als pre dat je veel mensen bereikt in korte tijd met lagere productiekosten dan een boek. Maar vaak blijft het bij een hoge piek in het begin, voordat een film of website op de achtergrond raakt. Bovendien geeft het niet lekker weg. Dit zijn een aantal zaken om vooraf over na te denken.
Voor wie maakt u het jubileumboek?
Een jubileumboek kan voor veel verschillende doelgroepen interessant zijn. Bijvoorbeeld:
Medewerkers > voelen zich door een boek trots en betrokken bij het bedrijf
Klanten > voelen zich betrokken bij uw bedrijf, maar zeker ook gewaardeerd als klant
Consumenten > koesteren vaak warme gevoelens voor een merk en lezen dolgraag over de achtergronden van dat merk. Reputatie en merkbetrokkenheid worden groter door een jubileumboek.
Leveranciers > kunnen een cruciale rol spelen in de bedrijfsvoering en voelen zich daardoor betrokken bij het bedrijf. Een boek onderstreept dat.
Omgeving > ieder bedrijf heeft een omgeving waar de (toekomstige) medewerkers wonen, klanten zich bevinden, etc. Een jubileumboek zorgt voor bekendheid.
Hoe komt u aan informatie over de bedrijfsgeschiedenis?
Interviews zijn een goed begin van ieder jubileumboek. PastFuture spreekt mensen die weten over de geschiedenis, waardoor een eerste tijdlijn kan ontstaan. Aan de hand daarvan en gewapend met de juiste vragen, duiken we een evenuteel archief in. Aansluitend interviewen we vaak ook mensen die historische gebeurtenissen van kleur en persoonlijkheid kunnen voorzien. Vaak maken die verhalen een jubileumboek echt levend.
Welke toon moet het jubileumboek hebben?
PastFuture heeft een bepaalde stijl die zich het best laat samenvatten als: storytelling, gebaseerd op echte verhalen van echte mensen. Wij geven onze klanten een plek in de samenleving door historische ontwikkelingen te koppelen aan de eigen bedrijfsgeschiedenis. Binnen deze stijl zijn er veel variaties mogelijk: wat wetenschappelijker, juist nog meer menselijkheid, korte interviews, een doorgeschreven verhaal. Alles kan, en het is leuk om daar van tevoren al over na te denken.
Wat mag het kosten?
Een jubileumboek is een investering in het verhaal en merk van uw bedrijf. Wat dat mag kosten, kan alleen het bedrijf zelf bepalen. PastFuture kan voor ieder wensenpakket een aansluitend aanbod doen.
Voor nog meer informatie, kunt u op onze contactpagina de bedrijfsbrochure aanvragen. Of bel meteen onze bedrijfshistoricus Pieter van Gent op [nul][zes] 41370216. Hij helpt u graag verder.
Lees verder op onze speciale pagina over jubileumboeken: Hoe maak ik een jubileumboek?