Heineken business history
22 March 2017Heineken heeft history marketing goed begrepen. History marketing is het gebruik van bedrijfsgeschiedenis voor commerciële doeleinden, in dit geval reclame. De term is overgewaaid uit Duitsland waar bedrijven hun geschiedenis vaak inzetten om reputatie en merk te versterken. Heineken hoef je daar niets over uit te leggen. Kijk maar eens naar deze commercial.
copyright: Heineken Nederland
Bedrijfsgeschiedenis als schatkist van verhalen
Bier en geschiedenis: een heerlijk heldere combinatie. Geschiedenis, of iets wat daar op lijkt, doet het bewezen goed in de marketing van bier. De commercial van Heineken past in die traditie. We zien Parijs in 1889. De wereldtentoonstelling is in volle gang. Gustave Eiffel leidt ons langs de hoogtepunten van techniek en beschaving van dat moment. De Eiffeltoren natuurlijk, maar ook een snelle Engelse stoomtrein, een Oostenrijks-Hongaars strijkje en een lampenshow van Edison.
Wat we overigens niet zien is het best bezochte onderdeel van de wereldtentoonstelling in Parijs: een Village Nègre, ofwel een negerdorp. De 28 miljoen bezoekers van de tentoonstelling keken sans gêne naar 400 mensen uit Afrika en Azië die een half jaar lang hun inheemse leven moesten leven in Parijs. Geschiedenis is niet altijd even fraai en we vergeven Heineken deze omissie snel. Aan het einde van zijn tour over het terrein kijkt Eiffel spottend naar een Nederlandse inzending. Het is Gerard Heineken – met beroemde bakkebaarden – die gekoeld bier klaar zet. Het publiek drinkt dorstig en Heineken wint de Grand Prix in de categorie Nederlandse bieren.
Groot worden door af te wachten
Pieter van Gent schreef over de bedrijfsgeschiedenis van Heineken in tijdschrift Management Team. Hij analyseert dat het bedrijf door de eeuwen heen vaak een behoudende strategie heeft gevolgd, maar wel altijd kien is geweest op innovaties en wetenschappelijke ontdekkingen. In het eerste decennium van de 21ste eeuw liep Heineken achterstand op ten opzichte van andere grote brouwers zoals InBev door ook behoudend te zijn in fusies en overnames. Die achterstand is inmiddels grotendeels ingelopen door in korte tijd meerdere overnames te doen.
Eens, niet eens, een beetje eens of oneens? Laat het me weten. Interesse om de mogelijkheden van jouw bedrijfsgeschiedenis te verkennen? Bel O641370216 of stuur een e-mail naar pieter(@)pastfuture.nl